دروغ سنج با استفاده از حرکات ماوس

  • منبع: Cnet
  • تاریخ: سه شنبه 23 خرداد 1396 - 12:00
  • صفحه: اخبار
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دروغ سنج با استفاده از حرکات ماوس

یک دروغ سنج برای ماوس شما!

چند وقتی است حرکات موس به عنوان تشخیص دروغ استفاده میشود. اما این تشخیص در مورد دروغ ماشین و کامپیوتر بوده است. سالها پیش محققان راهی برای تشخیص روباتهای آنلاین، بر اساس سرعت کلیک زدن کشف کردند. در سال 2014 گوگل با استفاده از ویژگی های مشابه، تست "I Am Not A Robot" یا "من روبات نیستم" را شروع کرد. اگر ماوس به سرعت و غیرطبیعی روی دکمه کلیک کند، کلیلک کننده ظاهرا انسان نیست.

حالا محققان در حال یادگیری روشی برای تشخیص دروغگویی انسان هستند، با توجه به حرکات موس. در  مقاله ای که مجله ی PLOS ماه پیش منتشر کرد، پژوهشگران حرکات نشانگر ماوس کاربران را در زمانهایی که دروغ میگفتند و همچنین در زمان راستگویی، بررسی کردند.

این آزمایش میتواند مفید باشد، برای شناساییسارقان هویت میکنند، و به سوالهای امنیتی از جمله "گروه موسیقی مورد علاقه شما کدام است؟" یا "شهر محل تولد؟" همیشه به دروغ پاسخ میدهند، و این اطلاعات را به راحتی در حملات مهندسی اجتماعی جمع میکنند. 

در این آزمایش به چهل نفر، 32 سوال داده شد، از نصف افراد خواسته شد تا به سوالات دروغ و با یادآوری اطلاعاتی که حفظ کرده اند جواب بدهند. بعضی از سوالات بسیار واضح بود، مانند تاریخ تولد، و تعدادی نیاز به فکر کردن داشت و زمان میبرد تا بتوانند به دروغ جواب دهند، مانند نشان ماه تولد. سوالات غیرمنتظره روی چگونگی حرکت ماوس دروغگوها تاثیر داشت، آنها نشانگر ماوس خود را در کل صفحه حرکت میدادند. این مساله در مورد افرادی که راست میگفتند متفاوت بود، آنها مستقیما به گزینه کلیک کلیک میکردند و حرکتشان تغییر جهت نداشت.

راستگویان بطور ناخودآگاه سریعتر میتوانند نشان ماه تولد خود را به ذهن بیاورند، به همین دلیل سریعتر از دروغگویان کلیک میکنند، مستقیما و بدون حرکت در مسیر اشتباه.

با استفاده از این اطلاعات پژوهشگرها ماشینی ساختند تا الگوریتم حرکتی ای تنها براساس حرکت ماوس طراحی کند، برای شناسایی دروغگویی افراد آنلاین در 95 درصد مواقع. حرکات ماوس به تنهایی نمیتواند هویت دروغین سارقان را مشخص کند، بلکه سوالهای غافلگیرانه نقش مهمی در تغییر حرکت ماوس دارد ، بنابراین میتوان متد جدیدی برای تایید هویت افراد در نظر گرفت. محققان میگویند سوالات غیرمنتظره باید با دقت زیادی طراحی شوند و در تکنیک های آنلاین برای این منظور محدودیتهایی وجود دارد.

دیدگاه ها
افزودن دیدگاه