تلگرام و کشاکش با دولت روسیه بر سر حریم خصوصی کاربران

  • تاریخ: پنجشنبه 27 مهر 1396 - 16:34
  • صفحه: اخبار
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
تلگرام و کشاکش با دولت روسیه بر سر حریم خصوصی کاربران

آیا دولت‌ها بر کنترل داده‌های کاربران از محدودیت برخوردارند؟ اگر بله، آن محدودیت تا چه حد است و اینکه برای عبور از این محدودیت چه اعمالی باید انجام داد؟ این سوالات و موارد بیشتری به ذهن می‌آید زمانی که تلگرام با دولت روسیه بر سر حریم خصوصی داده‌های کاربران در کشاکش هستند. FSB (سیستم اطلاعاتی روسیه) به جهت ممانعت تلگرام برای در اختیار گذاشتن داده‌های کاربران به دولت روسیه این شرکت را به مبلغ 800000 روبل (تقریبا 14000 دلار) جریمه کرده است.

در ماه ژوئن گذشته، تلگرام توافق کرد که به جهت رهایی از ممنوعیت فعالیت در سطح کشور، سیستم خود را ثبت دولتی کند. اما، بنیانگذار این سرویس، پائول دوروف، تضمین داده است که حتی یک بایت از اطلاعات شخصی کاربران در اختیار هیچ دولتی قرار نخواهد گرفت. FSB ادعا کرد که این سرویس پیغامرسانی به یک کانال ارتباطاتی برای تروریست‌ها به جهت فعالیت و برنامه‌ریزی برای انجام جنایت در مقیاسی بزرگ تبدیل شده بود. اکنون، دادگاه مشکانسی مسکو این جریمه را بر این شرکت اعمال کرده است، در حالی که بنیانگذار آن اهمیتی به آن نمی‌دهد.
آقای دوروف در یک پست بر روی شبکه اجتماعی VK، سرویس دیگری از همین فرد، نوشته است که کار این دادگاه حرکتی در جهت نقض کردن حریم خصوصی شهروندان است. بعلاوه اینکه، دوروف در همین پست نوشت اگر هر وکیلی مایل به کمک به او در این مورد دادگاهی است از آن استقبال می‌کند. ترجمه‌ی این پست در زیر آمده است:
"در کنار دانستن این حقیقت که ملزومات FSB از نظر تکنیکی امکان پذیر نیست، آنها ماده‌ی 23 قانون اساسی فدراسیون روسیه را نقض کرده‌اند:"همه از حق حریم خصوصی بر سر ارتباطات، مکالمات تلفنی، پستی، تلگرافی و دیگر انواع ارتباط برخوردارند."
اشتیاق FSB برای دسترسی به مکالمات شخصی تلاشی است مذبوحانه برای تخطی کردن از قانون حق حریم خصوصی شهروندان.

این اولین باری نیست که تلگرام با مقامات دست و پنجه نرم می‌کند. FBI قبلا قصد داشت با دادگاهی کردن دوروف و حتی فریب دادن یکی از توسعه دهندگان این شرکت راه دسترسی خود به داده های تلگرام را میسر کند.

دیدگاه ها
افزودن دیدگاه